Eva Sánchez

CURRICULUM ACADÈMIC


Llicenciatura i cursos de grau superior

  • MÀSTER en Comunicació i Crítica d’Art UdG (bienni 2000-01)
  • CERTIFICAT D’APTITUD PEDAGÒGICA, CAP, UAB (1999-2000)
  • LLICENCIADA en Història de l’Art per la UAB (1999)
  • Estudis per a la Documentació dels Museus, Dep. Patrimoni Cultural Generalitat de Catalunya (1994)
  • El setembre de 2005 presenta el treball doctoral a la UB:
    Les maquiles i el feminicidi de CJ. Juàrez a través dels documentals.
    Obté el DEA, amb qualificació d’excel.lent.
  • Actualment, cursa la Tesi Doctoral a la UB: Espais de Feminitat. Travessar/Romandre a la frontera.
    Una recerca sobre la precarietat laboral i sexual de la dona immigrant en zones transfrontereres a través del documental.
  • Rep tres beques. Dues d’àmbit nacional (2006 i 2001) i una per ampliar la seva formació a l’estranger (2001)


Altres cursos

Disseny gràfic

  • Photoshop, Freehand, QuarkXpress Curs 2005-2006. CCDFB


Operadora de càmera i edició de vídeo

  • Taller de Tècniques de Càmera i llum (2006) CCDFB
  • Post-producció: Avid, Combustion Curs 2005-2006. CCDFB
    Pràctiques d’edició de vídeo al departament d’audiovisuals del CENTRE DE CULTURA CONTEMPORÀNIA DE BARCELONA
    gener-març 2006
  • Curs d’anàlisi fílmic (2005-2006) CCDFB
  • Taller de documental (2005) CCDFB
  • Curs d’edició. Adobe Premier Pro (2005) CEC
  • Fotografia (1995) Escola Mito

CURRICULUM PROFESSIONAL


Ha realitzat diferents tasques en Centres d’Art i Museus, com ara a Hangar, Barcelona, 2002; Museu Serralves, Porto, 2001-2002 o CGAC, 2000, ja sia com a Gestora Cultural, Curadora o Assistent de Producció del Departament d’Exposicions, en tasques relacionades amb documentació i arxivística al Departament de Registre, o relacionades amb premsa al Departament de Comunicació.

Com a curadora ha realitzat diferents exposicions sobre art contemporani, de les que destacarem exclusivament aquelles que tenen relació amb el seu camp d’estudi.

La darrera, Feminicidi i maquila a Cd. Juárez (novembre 2006 – març 2008).

El cicle Dones del Món (2003-2007), on s’han tractats diferents temes vinculats amb la dona immigrant: Les Dones aborígens australianes (març 2007), Les Dones Eslaves (març 2006), Les Dones Mexicanes (març 2005), Les Dones Xineses (març, 2004), Les Dones Africanes (març de 2003). Dones, Art i Poesia (2002). Gènere i gèneres (1999)

Ha donat diverses conferències com ara: Feminicidi i Maquiles, dos fenòmens aïllats?; La universalitat de la violència de gènere i la nova economia global; Violència de gènere a través de l’enregistrament performatiu i els documentals; Representació de la Violència de Gènere. Violència de la Representació; Anàlisi del documental de la mexicana Cristina Michaus, “Juárez, Desierto de Esperanza”; Maquiles i Feminicidi de CJ. Juàrez a través dels documentals, etc.

Com a periodista ha publicat diversos articles: Q Creació Artísitca i Patrimoni Cultural, on és membre de la redacció, El Pou de la Gallina, on fóu Cap de Cultura (1999-2000), diari Regió 7 (1996-1998), etc.

També ha col.laborat en l’edició de diferents catàlegs ja sia a nivell de contingut o com a dissenyadora.

És membre de diferents associacions artístiques entre les que destaca Cercle Artístic de Manresa, de la que forma part de la Junta Directiva, i Presidenta de l’Associació de Dones Artistes Gènere i gèneres, amb seu ubicada també a Manresa

Actualment col.labora amb la productora ECF Multimèdia com a operadora de càmera i tasques relacionades amb l’edició i postproducció de video

 



CURRICULUM ARTÍSTIC


Com artista ha realitzat diferents obres: instal.lacions i videoart.

Instal.lacions

Les seves darreres instal.lacions són Èxit (2007) i Estás como el tomate, buena para el chile (2005).

La característica fonamental de les seves instal.lacions és la utilització d’una gama de color força reïterativa -el groc i el vermell-, i el contrast entre la simplicitat de les estructures geomètriques, realitzades amb fusta prinicipalment, i les formes orgàniques d’elements naturals. Aquests elements sempre evoquen a la zona geogràfica a la que fa referència la peça. Per exemple, a la primera, Èxit, que és una crítica a la situació de les dones aborígens australianes, utilitza branques d’eucaliptus; i a la segona instal.lació, que fa referència a la situació de la dona mexicana, la panotxa de blat de moro.

Èxit (2007)

Èxit és un homenatge a la Molly Craig. Una nena mestissa aborigen australiana que va caminar 2400 km, amb la seva germana petita i una cosina, a través de camps i deserts per tornar amb la seva família. Aquesta peça, basada en el film de Phillip Noyce, Rabbit - proof fence, és una denúncia a la “política d’inserció” d’aborigens mestissos a la societat blanca, que es va portar a terme a Austràlia des de 1910 fins a 1970. La instal.lació simbolitza la destrucció d’una cultura i la crítica a la pretesa superioritat de la raça blanca.


Estás como el tomate, buena para el chile (2005)

Estás como el tomate, buena para el chile denuncia el feminicidi de Cd. Juárez. Una sèrie d’ assas-sinats de dones, característics pel fort component d’acarnissament amb les vícitimes i clars indicis de pràctiques sexuals violentes, focalitzat a Llatinoamèrica.

L’espai terrós simbolitza les zones desèrtiques i despoblades on s’han trobat la majoria dels cossos de les joves víctimes.

Les creus-espasa tenen una doble simbologia. Per una banda, l’al•lusió a les creus que els familiars de les víctimes dipositen als llocs on s’han trobat els cadàvers. I, per una altra banda, l’al•lusió al mite de Damocles.

L’espasa de Damocles, la font de la qual es troba a les Odes d’Horaci i les Tusculanes de Ciceró, ha esdevingut una expressió que fa referència a la presència d’una amenaça o un perill imminent. Aquesta doble simbologia cerca un nexe, una empatia, entre la situació de la dona mexicana i la percepció de l’artista catalana.

Videoart

El component essencial que defineix les seves obres de videoart és la simbiosi que s’estableix entre el cos nu de la dona i la naturalesa com a via de reivindicació.


A les seves dues primeres obres - Ferida oberta, 2005 i Nuesa, 2006 – l’artista exterioritza les seves pors interiors, s’allibera quan es fon amb la natura, al mateix temps que s’identifica amb el patiment d’una natura cada vegada més amenaçada per la intervenció destructiva de ’home.

Ferida oberta (2005)

Nuesa (2006)

A la seva darrera obra, Caputxeta vermella, 2007, Eva Sánchez utilitza un paratge boscós per realitzar una acció ritual, gairabé catàrtica, per escenificar un tipus concret de violència de gènere: el feminicidi.

Caputxeta vermella (2007)

Per la realització d’aquest video pren dos referents culturals, un plàstic i l’altre literari. El primer, un ready-made de Duchamp. El segon, la novel.la ficcionada de Roberto Bolaño, 2666, que té com a eix central el feminicidi que assetja Ciudad Juárez. La connexió que s’estableix entre les tres accions és la relització d’una intervenció similar que desacredita els convencionalismes, la perpetuació de les jerarquies i les lleis universals.

El títol fa referència a la primera versió de l’escriptor francès on el desenllaç del conte no és ben bé igual al que ens ha arribat fins als nostres dies. No apareix el llenyataire que salva a la iaia i a la caputxeta, sinó que ambdues són devorades pel llop, després de que la caputxeta i aquest mantinguessin relacions. És un càstig exemplar, sacrificial, per aquelles dones que s’atreveixen a sobrepassar els límits permesos, assignats per una societat patriarcal.

 

 

 
  Copyright © 2006 LLibreria Pròleg  
     
 

Tel.: + 34 93 319.24.25 - Fax: + 34 93 319.24.25
Dagueria, 13. Barcelona - 08002